Det minst dåliga

 

Det råder valyra. Vanligtvis sansade kamrater har börjat prata om det mest avgörande valet någonsin. Jag undrar vilken sorts virus som egentligen  sprids i septemberluften.

Ja, jag kommer att rösta på söndag. Jag kommer att rösta mot den borgerliga regeringen. Jag tycker att det är viktigt att försöka få bort den.

Men hur jag än letar, upptäcker jag inte den där avgrunden mellan de två blocken.

Låt oss fundera lite över vad jag bidrar med, om min röst mot förmodan skulle få betydelse.

På söndag kommer jag i så fall att rösta fram en statsminister som anser att småföretagarna och entreprenörerna är ”vår tids hjältar” och vars ideologiska visioner främst tycks bestå i att göra fler individuella klassresor möjliga.

Jag kommer att rösta på en justitieminister som sitter i styrelsen för en riskkapitalägd förskolekoncern, och som tycker att den personliga integriteten väger lätt ända tills någon föreslår honom ett drogtest.

Jag kommer att rösta på en regering som accepterar de senaste årens stora skattesänkningar.

Jag kommer att välja en regering som tillåter riskkapitalbolag att göra vinst på skattefinansierade förskolor, skolor och vårdföretag. Möjligen ska ”hårda kvalitetskrav” begränsa vinsterna en aning, men annars är det bara för spekulanterna att köra på.

Jag kommer att rösta på ett block som inför annalkande klimatkatastrofer och resurskriser inte har någon annan strategi än att förlita sig på fortsatt tillväxt.

Jag kommer att rösta på ett parti vars ledande företrädare utan att blinka struntar i partikongressens beslut om att sex timmars arbetsdag skulle bli en fråga i valrörelsen.

Allt detta kommer jag att rösta på, för att alternativet är så mycket värre, och för att vi åtminstone kan få ett slut på den värsta förnedringen av sjuka och arbetslösa. Och ja, vi kan dessutom få en folkomröstning om Förbifart Stockholm, en något humanare asylpolitik och kanske ta några första stapplande steg på vägen mot ett fossilfritt samhälle.  Det är inga oviktiga saker, absolut inte. Men tro mig:  jag längtar till på måndag. Då kanske vi kan börja prata politik på riktigt igen.

Explore posts in the same categories: Politik

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

