Avhängda

 

Den som har sett ett tiotusenmeterslopp i OS vet att det är på sista varvet det avgörs, och så är det i väldigt många val också, säger miljöpartistiska språkröret Peter Eriksson i Aftonbladet.

Ursäkta mig, men var inte det en av den här valrörelsens allra dummaste jämförelser? Vi som har sett några tiotusenmeterslopp på riktigt vet en sak: den som blivit avhängd innan sista varvet har inte en chans. Tre-fyra meter kan man möjligen ge ledaren, men redan en sådan lucka är svår att täppa till. Ska vi översätta valrörelsen till långdistans, leder väl borgarna med åtminstone 50 meter just nu.

Det ser kort sagt tufft ut. Varje gång jag hör en rödgrön entusiast säga att det inte är kört, händer något i min slumrande bookmakersjäl. Jag blir sugen på att lägga ett odds. I dagsläget skulle jag ge tio gånger pengarna till den som lade en slant på att oppositionen blir större än alliansen.

Men ring inte nu. Jag vill inte vara med om en valvaka där jag hoppas på att förlora pengar. Vissa vad är det bäst att avstå från, för sinnesfridens skull.

Vad är det egentligen som gör att en sittande, borgerlig regering kan leda stort i ett land med massarbetslöshet och växande klyftor? Den saken tål att tänkas på, och svaren är nog inte smickrande för något av de rödgröna partierna. Vi får återkomma till frågan, och till dess ändå hoppas på att något händer, som aldrig tidigare skett i ett tiotusenmeterslopp i OS. Någon gång ska kanske vara den första.

Explore posts in the same categories: Politik

Kommentera

