Fyra miljoner elbilar?

I dag lovar Maud Olofsson och Andreas Carlgren att öppna skattkistan för dem som köper elbilar. Köparna ska få 30 000 – 50 000 kronor i subvention för bilar som drar mindre än 50 gram koldioxid per kilometer. Det är inga småpengar.

Men satsningarna behövs, menar ministrarna. Fordonsflottan ska ju bli fossilfri till år 2030. Och det ska inte ske genom att vi köper färre bilar. ”Vi ska jaga utsläppen, inte bilisterna eller bilarna”, skriver de.

Visionerna ligger i linje med hur propagandan låter när samma ministrar pratar sig varma för motorvägsprojekt som Förbifart Stockholm. Det är ju inga bensinbilar som kommer att åka på motorvägarna, säger de. Nej, det blir elbilar. Och eftersom vi kommer att ha fler elbilar än de 4,3 miljoner bensinbilar vi har idag, behövs det naturligtvis fler och bredare vägar.

Det är en fullkomligt orealistisk vision. Dagens elbilar har några seriösa och svårlösta problem. De kostar över 300 000 kronor. Deras körsträcka är begränsad. Du kan åka lite mer än 10 mil – sedan är du tvungen att ladda batteriet på nytt. Laddningen tar flera timmar.

Utvecklingen går framåt på alla de här fronterna. Men frågan är om möjligheterna är obegränsade när det gäller viktiga faktorer som pris, laddningstid och körsträcka. Framförallt som alla tre faktorerna måste lösas, om elbilen ska bli ett reellt alternativ till bensinbilen.

I en fascinerande essä på The Oil Drum gör Kris de Decker en tillbakablick på bilens barndom. Kring förra sekelskiftet var elbilen norm. Det var inte förrän på 1910-talet som bensinbilen tog över för gott. Och faktum är att den tidens elbilar kunde köra lika långt på en batteriladdning som dagens. På drygt hundra år har det alltså inte skett någon egentlig utveckling. Detta borde kanske stämma teknikoptimisterna till viss ödmjukhet.

Nåväl, tekniken är förstås inte densamma. Visst är dagens batterier effektivare än gårdagens. Men samtidigt har bilarna blivit betydligt tyngre, och kraven på hastighet högre. Vår syn på vad som egentligen är en bil har förändrats. Därmed står vi och stampar när det gäller att få fordonen att gå långt. Med en liten elvagn som tuffar på i 60 kilometer i timman skulle vi kunna ta oss från Stockholm till Malmö, men det är knappast sådana bilar som våra centerpartiministrar vill se köa på Förbifart Stockholm

Kan då inte batterierna bli ännu effektivare? Jo, kanske. Men det skulle krävas en teknisk revolution för att radikalt öka elbilarnas räckvidd och minska laddningstiden för batterierna. Kris de Decker tvivlar kort sagt starkt på att vi kan ha elbilar som är lika stora och lika snabba som dagens bensinbilar – åtminstone om vi inte vill betala astronomiska summor för både bilar och batterier(som ju inte håller i evighet).

Många experter tror därför att elbilarna på sin höjd är en komplement till bensinbilarna år 2030. De kommer att passa bra för jobbpendling och för turen till affären, men knappast för längre sträckor. De närmaste åren kommer de att bli en lyxpryl för miljöintresserade höginkomsttagare. Sedan är det möjligt att marknaden blir större.  Men den som tror på fyra miljoner elbilar på landets vägar sätter sin lit till tekniska under. Om sådana  mot förmodan skulle ske, får man inte glömma bort att elektricitet i de flesta länder genereras av fossila bränslen. Här i Sverige kan man till nöds tänka sig en fossilfri massbilism(dock inte kärnkraftsfri). I länder som Kina, USA, Polen och Tyskland är tanken närmast absurd.

Den som är orolig för att statskassan tar stryk när Maud Olofsson och Andras Carlgren utlovar dyra elbilspremier kan nog ta det lugnt. Subventionerna lär inte belasta budgeten alltför hårt. Frågan är om inte ministrarna själva är medvetna om den saken.

Annonser
Explore posts in the same categories: Miljö

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Fyra miljoner elbilar?”

  1. Martin Saar Says:

    Hej Fogelqvist!
    Delar din åsikt om elbilen, som är ett förtvivlat rop om röster för centern (riktigt valfläsk alltså) och ett försök att inbilla oss att Förbifart Stockholm ska fyllas med elbilar.
    Har skrivit många gånger om sk miljöbilar och statliga subventioner på http://www.stallom.se
    Ett mantra som jag ständigt för fram är den energi och de utsläpp som sker när man producerar en bil från ax till limpa. Oavsett bil (kanske ännu mer för en elbil)släpper man ut 10.000 kg enl ett livscykelperspektiv. Att ställa om bilparken bygga eltankställen för 4,2 milj bilar är inte realistiskt, det är bara några politikers rop på hjälp!

  2. Jeson JE Nilsson Says:

    Om man stannar för att tanka bilen, så skulle man lika gärna stanna och byta till ett fulladdat batteri, om batterier var någorlunda standardiserat och anpassat för snabbyte. Annars är hybrid alternativet mycket lämpligt till lastbilar och bussar.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: