Vulkanaska och sårbarhet

Vulkanen vid  Eyjafjallajökull fortsätter att spy ut aska. Flygtrafiken i norra Europa ligger nere. Troligen börjar dock flyget att komma igång under helgen. Om inte…

Om inte utbrottet fortsätter, till exempel. Och om inte grannvulkanen Katla får ett utbrott, vilket den tydligen brukar få strax efter att Eyjafjallajökull börjat mullra. För i så fall kan det dröja veckor, kanske månader innan flygplanen börjar landa i Stockholm och i London och i Frankfurt igen.

Bakom rubriker och uttalanden anas just nu en osäkerhet som gränsar till panik. Ingen vill riktigt tänka sig möjligheten av ett flygstopp som varar så pass länge. Då kommer det inte bara att handla om strandade charterresenärer och en Carl Bildt som tvingas att ta tåget till Bryssel. Då kommer det att bli bara alltför uppenbart hur beroende vi har blivit av snabba och billiga globala transporter.

Det lär i så fall bli akuta problem för många industrier som är beroende av just-in-timetransporter från östra Asien. Ericssson kommer att få vänta på mobiltelefonerna från Taiwan.  Flygplanen med H&M:s kläder och IKEA:s möbler kommer att tvingas landa i Sydeuropa, varefter varorna får fraktas med tåg och lastbil upp hit. Det kommer att bli stora luckor i grönsaks- och konservdiskarna. Och hur i hela friden ska man göra med laxen, som nu fångas i Norge, skickas ner till Kina för att filéas, och sedan fryses in för att flygas tillbaks till Europa?

Exemplen kan mångfaldigas. Vi lever i ett komplext och extremt sårbart ekonomiskt system. Faller en dominobricka, faller lätt alla.

Nu kanske det inte går så den här gången. Troligen gör det väl inte det. Men kanske, kanske kan den oro som just nu vibrerar sig igenom Europas eliter tjäna som en nyttig påminnelse. Flyget tillhör de branscher som är mest beroende av riklig tillgång på billig olja. Möjligheterna att ersätta oljan som bas för jetbränslet är minst sagt  begränsade. Det närmaste decenniet räknar alla seriösa bedömare att efterfrågan på olja kommer att överstiga tillgången.. Bränslepriserna lär stiga snabbt. Flygindustrin kom i akut kris 2008, när oljepriset senast gick i taket. Nästa kris väntar bortom hörnet. En global ekonomi som är beroende av billiga flygtransporter är ett korthus som byggts utomhus i väntan på kvällsbrisen.

Så även om konsekvenserna inte blir trevliga, är det nästan så att jag hoppas på att det börjar väsnas i vulkanen Katla. Jag tror inte att varningsklockorna kan ringa högt nog.

Läs även: Svensson, Cornucopia och Effekt.

PS. Vad skickas med fartyg och vad skickas med flyg? Ovan var jag nog lite för snabb med att nämna IKEA och H&M som exempel på företag som kan få  akuta  problem.  Mycket av deras import kommer via båt, påpekar läsare. Läget verkar vara känsligare för många industriföretag, som är beroende av just-in-timetransporter av t ex  reservdelar.

Annonser
Explore posts in the same categories: Miljö, Politik

7 kommentarer på “Vulkanaska och sårbarhet”

  1. Bengt Eriksson Says:

    Hej, det verkar som om du tror att vulkanen kommer att sluta spy aska inom några dagar?!
    Senast denna vulkan hade utbrott 1821 och var då aktiv i 13 månader – det kan dn väl göra denna gång också?! Ingen vet. Men på den nivå som askan hamnar går jetströmmarna, och de går alltid från väster till öster (därför fliger man ca 1 timma snabbare från USA än till).
    Så länge vulkanen är aktiv kommer vi att få askan i skandinavien och norra europa i olika intensitet och en del variationer.
    Detta är säkert inte över på långa vägar – men vi har svårt att se detta eftersom det ställer hela samhället på huvudet.

    • fogelqvist Says:

      Intressant. Jag tror egentligen ingenting, utan försöker bara att utgå från olika slags seriösa bedömningar. Min poäng är den, att även om ”optimisterna” har rätt, och utbrottet klingar av, så är det här en varning om vad som komma skall, och allvarligt nog.

  2. La Sueca Says:

    kära fogelquist, var snäll o önska inte mer aska eller utbrott innan jag landat om två och en halv vecka, pleeeeese 🙂

  3. Flute Says:

    H&M:s kläder och IKEA:s möbler går knappast med flyg, utan med båtfrakt, liksom konserver. Norsk lax skickas så vitt jag vet också med båt (fryst) för rensning i Ostasien.
    Men du har rätt i att mycket elektronik skickas med flyg.

    • fogelqvist Says:

      Vad gäller laxen och åtminstone en del av IKEA-transporterna har jag hört annorlunda. Men jag får kolla upp. Sedan är vi ju säkert överens om att högre oljepriser påverkar även båttransporterna./Jonas

  4. Simulacra Says:

    Väl hanterat språk på denna sida. Mer av den varan i etern och vi blir alla bättre människor.

    Simulacra


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: