Tyst om Israels kärnvapen

Striden om Irans kärnenergiprogram går vidare. Det talas åter om FN-sanktioner – nu mot Revolutionsgardet som enligt många bedömare tagit ett allt fastare grepp om landet.

Jag blir tokig varje gång jag läser om det här.

Jag tycker inte att man ska ha några illusioner. Det är möjligt, kanske troligt, att Iran är på väg att skaffa kärnvapen. Och sådana i händerna på det islamistiska Revolutionsgardet är ingen upplyftande tanke.

Men här i väst finns det finns ett förbjudet ord när man diskuterar sanktioner mot Iran. Det ordet är Israel. Landet som enligt alla sansade bedömare har 200-300 kärnstridsspetsar. Landet som konsekvent vägrar att underteckna alla ickespridningsavtal. Landet som tar sig rätten att när som helst anfalla sina grannar. Landet som i över 40 år nonchalerat alla FN-krav på att dra sig tillbaka från ockuperad mark.

De som förespråkar FN-sanktioner mot Iran men inte säger ett dugg om Israels krärnvapen säger i princip detta: Det ska bara finnas en kärnvapenmakt i Mellanöstern. Den makten ska vara Israel – vår egen västliga utpost mitt i barbariet.

Explore posts in the same categories: Politik

2 kommentarer på “Tyst om Israels kärnvapen”

  1. Bosse Boss Says:

    Jag säger bara; Mordechai Vanunu

  2. Kenny S Says:

    Kanonbra inlägg!

    ”Jag blir tokig varje gång jag läser om det här.”

    Kunde inte sagt det bättre själv. Så länge israel kan ha dessa vapen och struna i IAEA och FN så ser jag isåfall ingen anledning till att Iran inte kan få samma värdighet. Propgandamaskinen rullar hårt i usa och israel för att få Iran att framstå som ett knäppland. Trist.


Kommentera

